Kierunek Socjologia
Od roku akad. 2023/2024 nie będziemy prowadzić naboru na kierunek Socjologia. Już w maju br. rusza rekrutacja na nowy kierunek Technologie kognitywne i media społecznościowe. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z informacjami na temat studiów: https://www.polsl.pl/roz2/technologie-kognitywne-i-media-spolecznosciowe/
Absolwenci kierunku Socjologia uzyskują tytuł licencjata lub magistra
Prowadzimy studia:
– I stopnia (stacjonarne licencjackie, 3-letnie w Zabrzu),
– I stopnia (niestacjonarne zaoczne licencjackie, 3-letnie w Zabrzu).
– II stopnia (stacjonarne i niestacjonarne magisterskie, 2- letnie w Zabrzu.
Specjalności na studiach I stopnia (stacjonarnych)
– Badania rynku i reklamy
– Socjologia regionów przemysłowych
– Socjologia biznesu i mediów
Specjalności na studiach II stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych magisterskich)
– Komunikacja społeczna i PR
– Socjologia społeczności lokalnych
– Socjologia Internetu i społeczności wirtualnych
Specjalności na studiach I stopnia (niestacjonarnych)
– Badania rynku i reklamy
– Socjologia regionów przemysłowych
– Socjologia biznesu i mediów
Sylwetka absolwenta
Zasadniczym celem kierunku jest wykształcenie specjalisty w zakresie stosunków społecznych w skali makro i mikro, działającego w warunkach rozwiniętej gospodarki rynkowej i wzrastającej złożoności życia społecznego, który potrafi:
– zanalizować zachodzące przekształcenia społeczne i prognozować ich kierunki,
– przewidywać konsekwencje przekształceń dla regionów i społeczności lokalnych,
– prowadzić badania zmian rynku pracy,
– działać w zakresie problemów komunikacji społecznej,
– diagnozować zjawiska z zakresu patologii społecznej.
Absolwenta Politechniki Śląskiej kierunku SOCJOLOGIA wyróżnia:
– umiejętność praktycznego wykorzystania badań i analiz socjologicznych,
– umiejętność analizy i diagnozy procesów zachodzących w bezpośrednim otoczeniu społecznym,
– znajomość najnowszych metod i technologii informatycznych i umiejętność ich wykorzystania dla analizy zjawisk społecznych,
– możliwość uczestnictwa w zarządzaniu problemami społeczności lokalnych.
Absolwenci kierunku mogą znaleźć zatrudnienie jako:
– doradcy w zakresie projektowania rozwiązań lokalnych problemów społecznych,
– specjaliści w zakresie badania opinii społecznych,
– doradcy zawodowi i specjaliści w zakresie reorientacji zawodowej,
– specjaliści w zakresie public relations.
Podstawowa wiedza absolwenta obejmuje:
– przedmioty ogólnego wykształcenia humanistycznego,
– wiedzę z zakresu socjologii i psychologii pracy,
– wiedze z zakresu psychologii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów patologii społecznych,
– przedmioty społeczno-ekonomiczne związane z nabyciem umiejętności organizatorskich i komunikacji społecznej,
– metody analizy i diagnozy procesów społecznych,
– metody ilościowo-informatyczne przydatne do analizy i opisu zjawisk społecznych.
OPIS SPECJALNOŚCI NA KIERUNKU SOCJOLOGIA
Specjalności na studiach I stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych)
- Specjalność: Badania rynku i reklamy
Celem specjalności jest przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania i realizacji badań społecznych. Absolwenci otrzymują wiedzę w zakresie przygotowania i prowadzenia badań ilościowych i jakościowych, gromadzenia, analizy i interpretacji uzyskanych wyników. Absolwenci dysponują umiejętnościami tworzenia i opracowywania projektów badawczych, potrafią tworzyć i korzystać z baz danych, są przygotowani do posługiwania się naukowymi narzędziami w celu opisu zjawisk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem dziedziny gospodarki. Oprócz wiedzy teoretycznej absolwenci uzyskują umiejętności praktyczne odpowiadające potrzebom rynku pracy. W ramach specjalności prowadzone są zajęcia m.in. z przedmiotów: przygotowanie i realizacja projektu badawczego, metody badań społecznych, badania marketingowe, reklama i badania w reklamie. Dydaktykami są specjaliści z powyższych dziedzin. Absolwenci specjalności badania rynku i reklamy - Specjalność: Socjologia regionów przemysłowych
Studenci na specjalności Socjologii Regionów Przemysłowych zdobywają wiedzę z zakresu ogólnego wykształcenia humanistycznego, znajomości regionów przemysłowych, procesów społecznych w nich zachodzących. Potrafią zanalizować zachodzące przekształcenia społeczne i prognozować ich kierunki, przewidywać konsekwencje przekształceń dla regionów i społeczności lokalnych oraz prowadzić badania zmian rynku pracy. Przedmioty, które prowadzone są w ramach specjalności Socjologii Regionów Przemysłowych to m. in. socjologia regionów przemysłowych, socjologia miasta, socjologia przemysłu, problemy rynku pracy w regionach przemysłowych, restrukturyzacja regionów przemysłowych. Zajęcia prowadzone są przez kadrę dydaktyczną posiadającą duże doświadczenie, także praktyczne. Student zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne niezbędne na rynku pracy.
- Specjalność: Socjologia biznesu i mediów
Celem specjalności jest zintegrowanie wiedzy uzyskiwanej w trakcie studiów socjologicznych z elementami zarządzania, co zwiększa konkurencyjność absolwentów na współczesnym rynku pracy. Interdyscyplinarny charakter socjologii biznesu i mediów umożliwia poznanie podstaw zarządzania oraz uzyskanie kompetencji niezbędnych w pracy menedżerskiej. Absolwenci uzyskują także umiejętności w obszarze korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. W ramach studiów prowadzone są m.in. przedmioty z zakresu negocjacji, zarządzania zasobami ludzkim, socjologii organizacji, komunikowania społecznego.
Specjalności na studiach II stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych)
- Specjalność: Komunikacja społeczna i PR
Celem specjalności komunikacja społeczna i PR jest wyposażenie absolwenta w wiedzę i umiejętności praktyczne związane z różnymi płaszczyznami komunikacji społecznej: komunikacji medialnej, interpersonalnej, organizacyjnej. Absolwent dysponuje wiedzą z zakresu socjologii, komunikowania i psychologii. Potrafi stosować adekwatne strategie komunikacyjne, zaplanować kampanię informacyjną, analizować i interpretować komunikaty medialne, zaprojektować badania nad mediami. W ramach specjalizacji prowadzone są m.in. następujące przedmioty: socjologia komunikowania masowego, public relations, komunikacja i pr w zarządzaniu kryzysowym, globalne procesy społeczne.
- Specjalność: Socjologia społeczności lokalnych
W trakcie studiów na specjalności socjologia społeczności lokalnych studenci zdobywają wiedzę z zakresu ogólnego wykształcenia humanistycznego, znajomości społeczności lokalnych oraz procesów społecznych w nich zachodzących. Potrafią analizować w jaki sposób globalne procesy wpływają na społeczności lokalne, poznają także współczesne problemy i wyzwania wielokulturowości. Przedmioty, które prowadzone są w ramach specjalności to m. in. socjologia społeczności lokalnych, socjologia pogranicza, zróżnicowanie społeczne, współczesne problemy wielokulturowości, społeczeństwo obywatelskie teoria i praktyka, a także organizacje pozarządowe i ich społeczne funkcje. Absolwenci dysponują zarówno wiedzą teoretyczną, jaki i umiejętnościami praktycznymi, pozwalającymi na znalezienia zatrudnienia w charakterze doradcy w zakresie projektowania rozwiązań lokalnych problemów społecznych oraz specjalisty w zakresie badania opinii społecznej.
- Specjalność: Socjologia Internetu i Społeczności Wirtualnych
Szybki rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych całkowicie zmienił funkcjonowanie współczesnych społeczeństw. Niezbędne stało się więc wykształcenie nowego typu specjalistów umożliwiających lepsze rozumienie i wykorzystanie owych zmian przedsiębiorcom i administracji samorządowej. Celem specjalności jest wykształcenie specjalistów (będących wsparciem zarówno dla przemysłu, jak i różnego typu organizacji) posiadających wiedzę z zakresu:
- kierunków rozwoju społeczeństwa, grup społecznych w dobie internetu,
- zmian w funkcjonowaniu miast i regionów pod wpływem powstania nowego typu połączeń sieciowych,
- analizy innowacji społecznych powstających pod wpływem internetu,
- wykorzystania nowych mediów, w tym portali społecznościowych do analizy zmian społecznych,
- wykorzystania nowych mediów do komunikacji z klientami, mieszkańcami itp.,
- analizy e-rynku pracy.
Absolwenta socjologii na Politechnice Śląskiej wyróżnia:
- umiejętność praktycznego wykorzystania badań i analiz socjologicznych,
- umiejętność analizy i diagnozy procesów zachodzących w internecie,
- znajomość najnowszych metod i technologii informatycznych i umiejętność ich wykorzystania dla analizy zjawisk społecznych.
Przedmioty, jakie zaliczą studenci w ramach specjalności, obejmują wiedzę:
- kanoniczną (kursy socjologiczne ogólne i sprofilowane na potrzeby specjalności m.in. społeczeństwo informacyjne, społeczności wirtualne, e-rynek pracy, smart city),
- metodologiczną (m.in., analizy ilościowe i jakościowe danych, analityka internetowa, itp.),
- komunikacyjną (m.in., komunikacja masowa, relacje z klientami czy komunikowanie w zespole).
Absolwenci kierunku mogą znaleźć zatrudnienie jako:
- specjaliści ds. kontaktów z klientami i społecznościami za pośrednictwem internetu
- doradcy w zakresie projektowania kampanii reklamowych w internecie
- specjaliści w zakresie badania opinii społecznej, w tym także za pośrednictwem internetu.