Start - Aktualności
„Fizyka a Ekologia” – znamy laureatów konkursu
Jury oceniało nie tylko wiedzę, ale także sposób jej zaprezentowania. Młodzież ze szkół średnich z całej Polski przygotowała w tym roku ambitne prace badawcze i analityczne związane z ochroną środowiska i klimatu. Na zwycięzców czekały atrakcyjne nagrody i dodatkowe punkty przy rekrutacji na kierunek fizyka techniczna prowadzony przez Politechnikę Śląską.
Pierwsze miejsce w konkursie zajęła Matylda Miedzińska, uczennica drugiej klasy II Liceum Ogólnokształcącego w Częstochowie, która przygotowała pracę „Zanieczyszczenia środowiska i zmiany klimatu - Jak monitorować?”. Laureatka zbudowała stację meteorologiczną z ogólnodostępnych komponentów, która mierzyła ciśnienie, temperaturę, wilgotność powietrza i stężenie pyłów zawieszonych. – Chciałam wykazać, że specjalistyczne oprogramowanie i czujniki nie są niezbędne do przeprowadzenia takich obserwacji. Badania odbyły się w styczniu, stąd monitorowane przeze mnie stężenie pyłów zawieszonych było dużo wyższe od normy. Jestem bardzo zaskoczona, ale też zadowolona, że jury oceniło moją pracę tak wysoko. – powiedziała laureatka.
Drugie miejsce zajęli Piotr Kierach i Maksymilian Zyśko z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Białej Podlaskiej, którzy zaprezentowali pracę na temat wykorzystania promieniowania UV do uzdatniania wody. Trzecie miejsce jury przyznało Julii Korszeń i Klaudii Niczyporuk za pracę „Zanieczyszczenie powietrza w różnych regionach Polski”.
– Muszę przyznać, że jestem bardzo pozytywnie zaskoczony poziomem wiedzy młodzieży, który jest ponadprzeciętnie wysoki – podsumował dr hab. inż. Adam Michczyński, prof. PŚ, dyrektor Instytutu Fizyki. – Uczestnicy konkursu musieli przygotować prezentację na jeden z sugerowanych przez nas tematów związanych z ochroną środowiska i oczywiście fizyką, postrzeganą jako element otaczającego nas świata. Wymagaliśmy również, by prace miały charakter badawczy lub analityczny. Finaliści musieli w ciągu 8 minut zreferować swoje prezentacje i muszę przyznać, że im się to wspaniale udało – dodał profesor.
Konkurs „Fizyka a Ekologia” im. prof. Mieczysława Pazdura ma na Uczelni długą tradycję – w tym roku odbyła się jego 26. edycja, wznowiona po kilkuletniej przerwie związanej między innymi z pandemią koronawirusa. Prezentacjom młodzieży przysłuchiwała się emerytowana, honorowa profesor Politechniki Śląskiej, Anna Pazdur, która po śmierci męża przez wiele lat organizowała konkurs. – Fizyka wcale nie jest trudna, opisuje zjawiska, które dzieją się wokół nas, wystarczy ciekawość świata, by zainteresować się tą nauką – powiedziała profesor Pazdur. – Widać, że entuzjazm młodzieży nie słabnie, co mnie ogromnie cieszy.
Celem konkursu jest upowszechnianie wiedzy o ochronie środowiska i klimatu, zachęcanie do twórczego myślenia i popularyzacja nauki. – Chodzi o to, by młodzież połknęła tego bakcyla naukowego – przekonywał prof. dr hab. inż. Wojciech Szkliniarz, prorektor ds. studenckich i kształcenia, który gratulował zwycięzcom. – Widzimy jak zdolni są młodzi ludzie, a oni z kolei mogą przy okazji takiego konkursu poznać naszą Uczelnię, także korzyści są obopólne.
Głównymi nagrodami w konkursie były ufundowane przez sponsorów tablety, czytniki e-booków, smartwatche, książki, kursy wideo a także 30 dodatkowych punktów preferencyjnych w postępowaniu kwalifikacyjnym na kierunek studiów fizyka techniczna.
Aktualności
Pokaż wszystkieWięcej aktualności Mniej aktualności
Wydarzenia
Pokaż wszystkieInvestigation of non-toxic dye-sensitized solar cell materials for circular design approaches - seminarium w trybie zdalnym.
Seminarium naukowe IF - Dr. Adrian Cernescu - Nanoscale optical and correlative characterization of nanomaterials using s-SNOM technology
Otwarcie wystawy: „Poza tym, co widzialne. Teledetekcja i skanowanie laserowe w polsko-peruwiańsko-włoskich badaniach w Machu Picchu”
Wystawa: „Poza tym, co widzialne. Teledetekcja i skanowanie laserowe w polsko-peruwiańsko-włoskich badaniach w Machu Picchu”
Mit o kierunku wirowania wody w misce po obu stronach równika. Siła Coriolisa, czyli od geografii do fizyki i z powrotem