Start - P Sylwetka absolwenta
Sylwetka absolwenta pięcioletnich jednolitych studiów magisterskich
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Wiedza
absolwent zna i rozumie:
- teorie edukacji, wychowania i uczenia się oraz humanistyczne, społeczno-kulturowe, biologiczne, psychologiczne i medyczne konteksty tych procesów,
- różne koncepcje rozwoju człowieka: od naturalistycznych –medycznych i biologicznych po społeczno-kulturowe,
- koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności
Umiejętności
absolwent potrafi:
- wybrać metody i formy działania biorąc pod uwagę ich adekwatność do problemów występujących w konkretnych obszarach działalności pedagogicznej,
- dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych,
- w działaniach praktycznych wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne,
- diagnozować problemy pedagogiczne w odniesieniu do działalności praktycznej, w tym do rozpoznawania sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- wspierać aktywność edukacyjną dziecka, również dziecka o specjalnych potrzebach adekwatnie do jego możliwości rozwojowych
Kompetencje społeczne
absolwent po ukończeniu studiów:
- postępuje w sposób odpowiedzialny i etyczny,
- jest zdolny do współpracy i współdziałania z innymi -specjalistami i niespecjalistami –zarówno podczas pracy indywidualnej jak i zespołowej,
- jest odpowiedzialny za siebie i innych oraz za swoje działania pedagogiczne,
- ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych, w tym także w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Absolwent studiów Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przygotowany do pracy nauczycielskiej i opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolach i szkołach podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych na I etapie edukacyjnym.
Sylwetka absolwenta dwuletnich studiów magisterskich II stopnia
Terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji
Wiedza
absolwent zna i rozumie:
- zna i rozumie różne koncepcje rozwoju człowieka: od naturalistycznych –medycznych i biologicznych po społeczno-kulturowe,
- rodzaje, sposoby tworzenia oraz funkcjonowania relacji społecznych,
- różne koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności,
- procesy tworzenia się i oddziaływania głównych środowisk wychowawczych, ma wiedzę o występujących w nich problemach oraz o przyczynach tych problemów,
- problemy, potrzeby i oczekiwania wszystkich podmiotów procesów edukacji, w tym specyfikę funkcjonowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
absolwent potrafi:
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu pedagogiki i pedagogiki specjalnej,
- rozpoznawać przyczyny i prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych w obszarze edukacji, wychowania i terapii,
- prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania praktycznych zadań z zakresu terapii pedagogicznej w odniesieniu do aktualnych potrzeb dziecka i jego rodziny,
- wspierać procesy rozwojowe i procesy uczenia się umiejętnie wykorzystując nowoczesne technologie w organizowaniu i realizacji zadań edukacyjnych i terapeutycznych.
Kompetencje społeczne
absolwent po ukończeniu studiów:
- jest gotów do pracy nad własnym rozwojem, także podczas pedagogicznej działalności praktycznej,
- posługuje się zdobytą wiedzą w praktycznej działalności pedagogicznej,
- dostrzega etyczny wymiar własnych działań pedagogicznych, jest zdolny do refleksji nad własną praktyką,
- postępuje w sposób odpowiedzialny i etyczny,
- jest zdolny do współpracy i współdziałania z innymi -specjalistami i niespecjalistami, zarówno podczas pracy indywidualnej, jak i zespołowej,
- jest odpowiedzialny za siebie i innych oraz za swoje działania pedagogiczne,
- ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych.
Absolwent studiów Terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji jest przygotowany do pracy na stanowisku specjalisty terapii pedagogicznej w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, terapeuty w ośrodkach wczesnego wspomagania, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych poradniach specjalistycznych.
Współpraca:

Gliwice to miasto na prawach powiatu, w którym znajduje się główna siedziba Politechniki Śląskiej.
Współpraca:

Katowice to miasto na prawach powiatu, w którym znajduje się siedziba władz województwa śląskiego oraz dwa wydziały Politechniki Śląskiej.
Współpraca:

Zabrze to miasto na prawach powiatu, w którym znajdują się dwa wydziały Politechniki Śląskiej.
Współpraca:

Tarnowskie Góry to miasto na prawach powiatu, związane historycznie z wydobyciem srebra, ołowiu oraz cynku.