A A+ A++

Laboratorium Bombardier/ALSTOM

Laboratorium Bombardier/ALSTOM, utworzone we współpracy z firmą Bombardier (dzisiaj ALSTOM), jest wyposażone przez Bombardier Transportation/ALSTOM Poland w najnowszy sprzęt komputerowy i oprogramowanie z zakresu systemów sterowania ruchem kolejowym, systemów inteligentnych i cyberbezpieczeństwa, w którym studenci mogą szkolić się i rozwijać swoje umiejętności wdrażania bezpiecznych rozwiązań w obszarze inteligentnego transportu, w tym systemów sterowania i sygnalizacji kolejowej. Każde ćwiczenie laboratoryjne opiera się na zaleceniach partnera Bombardier Transportation/ALSTOM, który przygotował dokumentację zawierającą szczegółowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony.

Laboratorium może być efektywnie wykorzystywane zarówno do działalności dydaktycznej, jak i badawczej. Składa się z 12 nowoczesnych i komfortowych stanowisk pracy wyposażonych w sterowniki przemysłowe, specjalistyczne komputery pokładowe oraz dedykowane i profesjonalne komponenty oprogramowania. Sterowniki są elementami podsystemu blokad linii kolejowych. Laboratorium koncentruje się z jednej strony na utrzymaniu bezpiecznych linii transportowych dla taboru, a z drugiej na ich wydajności. Wysoka niezawodność systemu jest osiągana dzięki nadmiarowości sprzętu i oprogramowania na różnych etapach przetwarzania sygnału, komunikacji i przetwarzania danych. Można je również wykorzystać do budowy nowych stanowisk testowych do weryfikacji komunikacji, urządzeń i redundancji oprogramowania.

Sterowniki pokładowe to wyjątkowe i wysoce zorientowane na bezpieczeństwo urządzenia. Służą do optymalnego przejazdu taboru pomiędzy sąsiednimi węzłami sieci transportowej zarówno w sferze czasowej, jak i bezpieczeństwa. Tutaj również liczy się niezawodność, a także wydajność. Dodatkowo, sprzęt może służyć do tworzenia innowacyjnych i nowoczesnych programów służących do kontroli taboru kolejowego w ruchu. W dzisiejszych czasach systemy komputerowe nie mogą istnieć bez systemów komunikacyjnych. Dlatego w laboratorium znajduje się nowoczesna infrastruktura sieci komputerowej. W zależności od obszaru zastosowania interfejsu wymiany danych dostępnych jest kilka rozwiązań.

Na poziomie sterowania silnikiem znajduje się tu wysoce wydajna sieć komunikacyjna CAN, co pokazuje, że jest dedykowana nie tylko dla przemysłu transportowego, a jej obszar zastosowania jest znacznie szerszy. W zakresie programowania sterowników i komunikacji pionowej niezbędny jest standard Ethernet. Ponadto do kontroli komunikacji wewnętrznej udostępniane jest rozwiązanie PowerLink. Jest ono zwykle implementowane w złożonych systemach czasu rzeczywistego. Biorąc pod uwagę najnowocześniejsze technologie i urządzenia dostępne w laboratorium, może służyć do celów dydaktycznych i badań naukowych w wielu dziedzinach. Laboratorium jest innowacyjne, nowoczesne i spełnia aktualne wymagania branżowe oraz trendy naukowe w informatyce przemysłowej.

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie