Start - Aktualności - Zrównoważony rozwój w mediach społecznościowych – podsumowano konkurs!
Zrównoważony rozwój w mediach społecznościowych - podsumowano konkurs!
27 listopada na Wydziale Organizacji i Zarządzania podsumowano konkurs „Media społecznościowe w kształtowaniu świadomości zrównoważonego rozwoju”.
Konkurs zrealizowany został przez Katedrę Stosowanych Nauk Społecznych Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej i Koło Naukowe Technologii Kognitywnych
„Cognitus” w ramach Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024 w Paśmie Miasto-Region-Akademia. Honorowy patronat nad konkursem objęli Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska, Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa oraz Jego Magnificencja Rektor Politechniki Śląskiej profesor Marek Pawełczyk.
Głównym założeniem konkursu „Media społecznościowe w kształtowaniu świadomości zrównoważonego rozwoju” była popularyzacja wśród młodych ludzi idei poszanowania przyrody i odpowiedzialności w korzystaniu ze środowiska naturalnego. Jednocześnie rolą konkursu było zwrócenie uwagi na znaczenie nowoczesnych narzędzi komunikacji społecznej w upowszechnianiu tych wartości.
- Konkurs był istotnym elementem edukacji ekologicznej i edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Ucieszyło nas tak duże zainteresowanie konkursem. Młodzież nadsyłała filmy, które miały promować ideę zrównoważonego i trzeba przyznać, że otrzymaliśmy doskonały materiał audiowizualny promujący tę ważną ideę. Poza tym materiały były wykonane na bardzo wysokim poziomie – przyznała dr hab. Aleksandra Kuzior, prof. PŚ, dziekan Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej.
Nagrodzona praca nawiązywała do dzieła Adama Asnyka. – Autorki pokazały jak wygląda relacja natury z człowiekiem i do czego może doprowadzić to, że niestety człowiek tę naturę niszczy – dodała. Film pt. „Kochać zanim będzie za późno” zrealizował zespół ze Środy Śląskiej.
Oprócz nagrody głównej, wyróżnienia otrzymało siedem zespołów. Nagrody laureatom wręczała m.in. Prorektor ds. Ogólnych Politechniki Śląskiej, prof. dr hab. Bożena Skołud.
- Nawyki, które nabywamy w młodości zostaną z nami na zawsze, a najłatwiejszym sposobem, żeby dotrzeć do młodych ludzi są właśnie media społecznościowe, dlatego tam powinny się pojawiać ważne, angażujące treści – przyznała Prorektor.
Nagrodzeni nie mieli wątpliwości, że temat konkursu był ważny. Ideę zrównoważonego rozwoju pokazywali w różnych perspektywach.
- Mój film był oparty na zrównoważonym sposobie korzystania z mediów społecznościowych. Jesteśmy coraz bardziej bombardowani ogromną ilością wiadomości i już nie wiemy, co jest prawdą a co kłamstwem. Myślę, że mój filmik mógłby pomóc w odnalezieniu się w tym chaosie informacyjnym – powiedziała Magdalena Jamska, studentka technologii kognitywnych i mediów społecznościowych, wyróżniona w konkursie.
Laureaci konkursu oraz wszyscy uczestnicy mogli przy okazji podsumowania konkursu posłuchać motywacyjnej przemowy Marcina Prokopa – dziennikarza i konferansjera, który opowiedział o różnych sposobach dochodzenia do sukcesu. Dzielił się wskazówkami dla młodych adeptów pracy w mediach.
- Biorąc pod uwagę to, że żyjemy w domu, który zaczął się pali i tonąć, nie ma ważniejszego tematu do nagłaśniania w mediach jak właśnie tym, którzy młodzi dziennikarze i pracownicy mediów powinni się przede wszystkim zająć, by uratować nas przed katastrofą klimatyczną – mówił Marcin Prokop. - Z ekologią jest jak z wojną w Ukrainie. Mówiło się o tym tyle, że ludzie już przestali zwracać na to uwagę, a nie powinni. Aby wciąż zatrzymywać ich uwagę na tematach związanych z klimatem, trzeba szukać nowych form dotarcia do odbiorców i nowych form przekazu i to jest zadanie dla tych młodych ludzi – dodał dziennikarz.
Patronatem medialnym wydarzenie objęły: „Dziennik Zachodni” i „Gazeta Wyborcza”.