Na zdjęciu widzimy fragment wystawy. Są to kolorowe zdjęcia powieszone na kracie
Autor: Jolanta Skwaradowska     Publikacja: 18.08.2022     Aktualizacja: 02.09.2022

„Architektoniczny upcycling w teatrze” – wystawa na Wydziale Architektury PŚ

Do 20 września w budynku Centrum Nowych Technologii Politechniki Śląskiej można oglądać wystawę "Architektoniczny upcycling w teatrze - projekt eksperymentalnej scenografii z materiałów wtórnych jako forma współuczestnictwa w kreacji artystycznej". Wystawa to efekt zajęć realizowanych w ramach VIII edycji Project Based Learning. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie scenografii do spektaklu dla dzieci w Teatrze Śląskim z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu.

W realizacji projektu uczestniczyli studenci i wykładowcy PŚ, artyści Teatru Śląskiego w Katowicach, uczniowie a także eksperci z kraju i zza granicy. Kluczowym celem była integracja działań architektów, twórców teatru i pedagogów. W ramach projektu odbywały się warsztaty oraz badania sondażowe w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Mikołowie.

- Podstawowym założeniem projektu było włączenie studentów Politechniki Śląskiej do podjęcia się kluczowych ról w tworzeniu przestrzeni sztuki w mieście 4.0 na terenie intensywnie rozwijającego się i przekształcanego regionu. Zależało nam także na zaangażowaniu pracowników ważnej instytucji kulturalnej regionu w roli ekspertów przy realizacji interdyscyplinarnego projektu obejmującego rozwiązywanie konkretnych problemów projektowych i badawczo-rozwojowych, jak również wywarciu realnego wpływu na proces kształcenia studentów – przyszłych twórców przestrzeni kultury i sztuki – powiedziała dr Anna Waligóra z Instytutu Badań nad Edukacją i Komunikacją PŚ.

upcycling2

Zadaniem uczestników było zaprojektowanie scenografii do spektaklu dla dzieci w Teatrze Śląskim z wykorzystaniem materiałów wtórnych. W zajęciach ze studentami i wykładowcami Politechniki Śląskiej udział wzięło 60 uczniów z klas 3, 4 i 6. Ich pomysły można teraz oglądać w budynku Wydziału Architektury przy ul. Strzody 10. Wystawa prezentuje wybrane reprodukcje prac przygotowanych przez uczniów podczas warsztatów. – Prace te zostały poddane obróbce technicznej, aby dostosować dziecięce wyobrażenia do artystycznego zamysłu realizatorów projektu scenografii. Wykorzystane zostały także materiały pochodzące z recyclingu, w tym tak zwane elektrośmieci. Stanowiły one dla nas istotną symbolikę świata cyfrowego, w którym młody człowiek często zatraca granice, poddaje się uzależnieniom, spędza swój czas, buduje więzi, ale bywa również samotny, niezrozumiany, zagubiony. Projektując scenografię poszukiwaliśmy dziecięcego spojrzenia na zagadnienia, które dla nas dorosłych jawią się często zdecydowanie odmiennie - wyjaśnia dr Waligóra.

W ramach projektu oprócz warsztatów przeprowadzono także w badania sondażowe. - Pytaliśmy o symbolikę kolorów, relacji, percepcję bezpieczeństwa. Ciekawiło nas czym dla uczniów aktualnie jest świat wirtualny, jakie potrzeby zaspokajają poprzez kontakt z mediami. Analiza zebranych danych, pogłębiona dyskusja oraz obserwacja pracy dzieci podczas warsztatów plastycznych zainspirowały nas do skonstruowania makiet scenografii, które wyeksponowano na wystawie. Prezentowane projekty są efektem intensywnych czteromiesięcznych prac studentów i opiekunów – dodaje dr Anna Waligóra.

W realizacji projektu PBL uczestniczyli studenci: Paweł Białas, Julia Giżewska, Marta Łazarczyk, Karolina Morawska, Katarzyna Zbrzeźniak (Wydział Architektury) oraz Paulina Młyńczak (Instytut Badań nad Edukacją i Komunikacją). Opiekunami projektu byli: dr inż. arch. Małgorzata Balcer-Zgraja, dr nauk. społ. Anna Waligóra oraz dr hab. inż. arch. Tomasz Wagner, prof. PŚ. Projekt był realizowany w ramach VIII edycji Project Based Learning, Politechnika Śląska jako Centrum Nowoczesnego Kształcenia opartego o badania i innowacje i współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Na zdjęciu widzimy fragment wystawy – zdjęcia a w gablotach eksponaty

Zdjęcia dr hab. inż. arch. Tomasz Wagner, prof. PŚ. 

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie