Start - POB5.T9 Społeczno-kulturowe i metodologiczne wyzwania Przemysłu 4.0
POB5.T9 Społeczno-kulturowe i metodologiczne wyzwania Przemysłu 4.0
POB5.T9 Społeczno-kulturowe i metodologiczne wyzwania Przemysłu 4.0
POB5.T9 Społeczno-kulturowe i metodologiczne wyzwania Przemysłu 4.0
POB5.T9 Społeczno-kulturowe i metodologiczne wyzwania Przemysłu 4.0
Przemysł 4.0 (społeczeństwo 5.0, społeczeństwo postcyfrowe) oznaczają jakościowo istotną zmianę, która można określić jako „grand innovation”,
co wiąże się w stosunku do nauki i techniki z określonymi wyzwaniami,
a mianowicie:
a)z koniecznością przyjęcia swoistej metodologii (transdyscyplinarnej - podejście top-down) jako narzędzia badania złożonych socjotechnicznych problemów;
b)ze zmianami w sposobie funkcjonowania nauki i techniki – prowadzenia badań, upowszechniania innowacji itp.
Brak właściwej odpowiedzi na te wyzwania ze strony nauki i techniki prowadzi w konsekwencji do ich swoistej „ideologizacji” (podobnej do sytuacji dotyczącej „zrównoważonego rozwoju”)
Adekwatne do tych wyzwań odpowiedzi dotyczące zarówno nauk społecznych (humanistycznych) jak i technicznych jako ich podmiotu i przedmiotu dotyczą:
1.wdrożenia i rozwijania badań oraz kształcenia w zakresie STS (Science, Technology and Society) - programy międzynarodowe i interdyscyplinarne o treściach technicznych i humanistycznych Politechnika Śląska może być w tym obszarze aktualnie jedyną uczelnią techniczną w Polsce);
2.implementacji w różnych rodzajach nauk procedur badawczych tworzenia i sposobów upowszechniania ich rezultatów zgodnie z ideą RRI (Responsible Research and Innovations), czy też Reallabor.
Obydwa wymienione kierunki działań wymagają ścisłego współdziałania zarówno nauk technicznych jak i społecznych
Przemysł 4.0 (społeczeństwo 5.0, społeczeństwo postcyfrowe) oznaczają jakościowo istotną zmianę, która można określić jako „grand innovation”,
co wiąże się w stosunku do nauki i techniki z określonymi wyzwaniami,
a mianowicie:
a)z koniecznością przyjęcia swoistej metodologii (transdyscyplinarnej – podejście top-down) jako narzędzia badania złożonych socjotechnicznych problemów;
b)ze zmianami w sposobie funkcjonowania nauki i techniki – prowadzenia badań, upowszechniania innowacji itp.
Brak właściwej odpowiedzi na te wyzwania ze strony nauki i techniki prowadzi w konsekwencji do ich swoistej „ideologizacji” (podobnej do sytuacji dotyczącej „zrównoważonego rozwoju”)
Adekwatne do tych wyzwań odpowiedzi dotyczące zarówno nauk społecznych (humanistycznych) jak i technicznych jako ich podmiotu i przedmiotu dotyczą:
1.wdrożenia i rozwijania badań oraz kształcenia w zakresie STS (Science, Technology and Society) – programy międzynarodowe i interdyscyplinarne o treściach technicznych i humanistycznych Politechnika Śląska może być w tym obszarze aktualnie jedyną uczelnią techniczną w Polsce);
2.implementacji w różnych rodzajach nauk procedur badawczych tworzenia i sposobów upowszechniania ich rezultatów zgodnie z ideą RRI (Responsible Research and Innovations), czy też Reallabor.
Obydwa wymienione kierunki działań wymagają ścisłego współdziałania zarówno nauk technicznych jak i społecznych
Koordynator podobszaru
dr hab. inż. Małgorzata Dobrowolska, prof. PŚ
malgorzata.dobrowolska@polsl.pl
Koordynator podobszaru
dr hab. inż. Małgorzata Dobrowolska, prof. PŚ
malgorzata.dobrowolska@polsl.pl