Projekt
„Wirtualny i realny świat możliwości i zagrożeń – rozwój kompetencji poznawczo-decyzyjnych dzieci i młodzieży zabrzańskich szkół”
Termin realizacji projektu: 1.10.2018r. – 31.10.2019r.
Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania realizuje projekt pt. „Wirtualny i realny świat możliwości i zagrożeń – rozwój kompetencji poznawczo-decyzyjnych dzieci i młodzieży zabrzańskich szkół”, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój.
Wsparcie kierowane jest do 100 uczniów zabrzańskich szkół (60 dziewcząt i 40 chłopców) oraz 20 rodziców (10 kobiet i 10 mężczyzn).
Zajęcia przeprowadzane w następujących grupach wiekowych:
-
Uczniowie od 6 do 9 lat - 40 osób
-
Uczniowie od 10 do 13 lat – 40 osób
-
Uczniowie od 14 do 16 lat – 20 osób
Projekt ma na celu rozwijanie kompetencji pozwalających na:
- rozbudzenie ciekawości poznawczej,
- stymulowanie intelektualnego, aksjologicznego i społecznego rozwoju młodego pokolenia,
- inspirowanie do twórczego myślenia i rozwijania zainteresowań i pasji,
- propagowanie kultury innowacyjności,
- zapoznanie ze środowiskiem akademickim i uczelnią jako miejscem naukowego oglądu rzeczywistości.
Działania w projekcie umożliwią rozwój kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych, takich jak:
- krytyczne myślenie,
- ICT,
- kreatywność,
- umiejętność pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy.
Działania:
I. 2 wizyty studyjne na uczelni w Zabrzu (Wydział Organizacji i Zarządzania) dla 100 dzieci – opiekun dla dzieci – 5 grup x 20 osób
II. Edukacyjne kursy informatyczne – podniesienie kompetencji kluczowych ICT dzieci (10 grup x10 osób x 40h) – ramowy program:
1. Przeglądanie, szukanie i filtrowanie informacji.
2. Tożsamość cyfrowa.
3. Prawa autorskie i licencje
4. Narzędzia i ochrona danych
5. Przetwarzanie treści
6. Rozwiązywanie problemów technicznych
III. Zajęcia warsztatowe – sztuka krytycznego myślenia. (10 grup x 10 osób x 20h). Tematyka warsztatów:
1. Selektywne i krytyczne korzystanie z zasobów edukacyjnych.
2. Asertywność i sztuka argumentacji – kształcenie umiejętności rozważania argumentów „za” i „przeciw” eksperymentom z używkami (alkoholem, papierosami, narkotykami, dopalaczami) w kontekście presji rówieśników.
3. Sztuka podejmowania decyzji.
4. Myślenie pseudo-krytyczne a standardy intelektualne racjonalnego i krytycznego myślenia.
5. Rozpoznawania własnych uczuć i emocji innych ludzi (empatia) jako element krytycznego myślenia.
IV. Zajęcia w formie projektowej rozwijającej kreatywność
1. Kreatywność jako podstawa myślenia koncepcyjnego i innowacyjnego.
2. Kreatywność a rozwój mechatroniki.
3. Kreatywne wykorzystanie czasu wolnego.
4. Kreatywność w pracy artysty.
5. Myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne, eksploracje, kombinacje, transformacje, ćwiczenie myślenia pytaniami, próbami, doświadczeniami.
V. Zajęcia dla rodziców – rozwój kompetencji wychowawczych oraz społecznych.
Zakres zajęć.
1. Jak rozwijać naturalną ciekawość dziecka?
2. Jak wychować małego geniusza?
3. Jak wspierać wychowanie dziecka mającego problemy z nauką?
4. Jak kontrolować postęp edukacyjny dziecka?
5. Używanie, nadużywanie i uzależnienie internetowe – definicje oraz charakterystyka i objawy u dzieci w wieku szkolnym.
Pierwsze zajęcia studyjne odbędą się w dniach:
- 27.02.2019r. w godzinach od 11.00 do 15.00
- 28.02.2019r. w godzinach od 13.30 do 17.30