Pedagogika - studia magisterskie

Kierunek: Pedagogika
Stopień kształcenia: studia II stopnia
Profil kształcenia: praktyczny
Język wykładowy: polski 

Proponujemy dwie specjalności:

  • Edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne z pedagogiką specjalną;
  • Terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji.

 

Edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne z pedagogiką specjalną to szansa na zdobycie formalnych kwalifikacji do pracy w oświacie ale także okazja do poszerzenia kompetencji w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i z trudnościami w uczeniu się co zapewnia wysoko kwalifikowana kadra naszej uczelni, dobrze wyposażone pracownie oraz efektywny system praktyk zawodowych.

Podobnie w proponowanej drugiej specjalności - Terapii pedagogicznej z elementami neuroedukacji gdzie ponadto oferujemy zdobycie nowych i poszerzenie posiadanych kompetencji w zakresie pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu jak np. dysleksja, ADHD, spektrum autyzmu w tym z wykorzystaniem zdobyczy neuroedukacji jak trening biofeedback, metoda Warnkego, QEEG, itp.

 

Absolwenci uzyskują przygotowanie pedagogiczne w zakresie wybranej przez siebie specjalności. Nabywają uprawnienia do pracy pedagogicznej i terapeutycznej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz integracyjnych, ośrodkach wczesnego wspomagania, poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 

Absolwenci są przygotowani merytorycznie i metodycznie do wykonywania zadań wpisanych w zakres ukończonej specjalności oraz wyposażani w szerokie kompetencje o interdyscyplinarnym charakterze, odpowiadające wymaganiom potencjalnych pracodawców, co przekłada się na wysoki wskaźnik zatrudnienia zgodnie z wyuczonym zawodem.

 

Wykazy przedmiotów: 

Edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne z pedagogiką specjalną

  • Współczesne nurty filozofii z elementami etyki
  • Antropologia kultury
  • Elementy logiki
  • Konteksty socjologiczne edukacji
  • Współczesne nurty i koncepcje w psychologii
  • Acquisition and processing of scientific information from electronic sources (Pozyskiwanie i przetwarzanie informacji naukowej ze źródeł elektronicznych
  • Współczesne problemy edukacji i wychowania
  • Pedagogika komparatystyczna
  • Pedeutologia z deontologią zawodu
  • Komunikacja i kultura języka
  • Modern methods of education (Nowoczesne metody kształcenia)
  • Wybrane problemy andragogiki
  • Wykład monograficzny
  • Metodologia badań w pedagogice
  • Seminarium magisterskie I, II
  • Język obcy I, II
  • Psychologia rozwoju dziecka
  • Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
  • Projektowanie pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej
  • Współczesne technologie informatyczne w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej
  • Edukacja polonistyczna z metodyką nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym
  • Wychowanie literacko-językowe w przedszkolu z metodyką
  • Edukacja matematyczna z metodyką nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym
  • Wspomaganie rozwoju kompetencji matematycznych w przedszkolu z metodyką
  • Edukacja przyrodnicza z metodyką nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym
  • Wychowanie  przyrodnicze w przedszkolu z metodyką
  • Edukacja muzyczno-ruchowa z metodyką  w przedszkolu i klasach I-III
  • Wychowanie przez sztukę w przedszkolu i w klasach I-III z metodyką
  • Zajęcia techniczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z metodyką
  • Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna z metodyką w przedszkolu i klasach I-III
  • Wychowanie społeczno-moralne w przedszkolu z metodyką
  • Wybrane metody pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Elementy metodyki pracy w edukacji integracyjnej i włączającej
  • Metody i formy pracy z rodziną
  • Warsztaty metodyczne do wyboru: elementy psychomotoryki, elementy pedagogiki M. Montessori, elementy pedagogiki C. Fraineta, elementy terapii SI
  • Elementy terapii logopedycznej
  • Diagnoza potencjału rozwoju dziecka na etapie przedszkola i klas I-III
  • Metodyka zajęć komputerowych
  • Podstawy organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce oświatowej
  • Nowoczesne metody wspomagania rozwoju dziecka z elementami neuroedukacji
  • Praktyka obserwacyjno-asystencka
  • Praktyka opiekuńczo-wychowawcza
  • Praktyka dydaktyczno-terapeutyczna (dyplomowa)

 

Terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji

  • Współczesne nurty filozofii z elementami etyki
  • Antropologia kultury
  • Elementy logiki
  • Konteksty socjologiczne edukacji
  • Współczesne nurty i koncepcje w psychologii
  • Acquisition and processing of scientific information from electronic sources (Pozyskiwanie i przetwarzanie informacji naukowej ze źródeł elektronicznych
  • Współczesne problemy edukacji i wychowania
  • Pedagogika komparatystyczna
  • Pedeutologia z deontologią zawodu
  • Komunikacja i kultura języka
  • Modern methods of education (Nowoczesne metody kształcenia)
  • Wybrane problemy andragogiki
  • Wykład monograficzny
  • Metodologia badań w pedagogice
  • Seminarium magisterskie I, II
  • Język obcy I, II
  • Psychologia rozwoju człowieka
  • Psychologia kliniczna
  • Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej
  • Neurobiologiczne podstawy procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych
  • Podstawy neuropsychologii
  • Psychologia osiągnięć szkolnych uczniów
  • Diagnostyka w terapii pedagogicznej
  • Metody terapii pedagogicznej ucznia z trudnościami w uczeniu się
  • Metody terapii dziecka z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego
  • Metody wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością
  • Metody stymulowania potencjału ucznia szczególnie uzdolnionego
  • Trening umiejętności wychowawczych
  • Metody udzielania wsparcia rodzinie
  • Ustawodawstwo społeczne na rzecz dziecka i rodziny
  • Projektowanie programów profilaktycznych,  wychowawczych i terapeutycznych
  • Podstawy terapii logopedycznej
  • Wykorzystanie technologii informatycznych w terapii
  • Neurotechnologie w terapii i edukacji
  • Warsztaty metodyczne do wyboru: elementy tutoringu i mentoringu dla nauczycieli, gry w procesie edukacyjnym, mnemotechniki w stymulowaniu aktywności poznawczej dziecka, wyzwalanie kreatywności ucznia
  • Warsztaty metodyczne do wyboru: elementy tutoringu i mentoringu dla nauczycieli, gry w procesie edukacyjnym, mnemotechniki w stymulowaniu aktywności poznawczej dziecka, wyzwalanie kreatywności ucznia
  • Elementy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • Praktyka obserwacyjno-asystencka
  • Praktyka opiekuńczo - wychowawcza
  • Praktyka terapeutyczna (dyplomowa)

 

Szczegółowe plany studiów (II stopnień 2017/2108)  

 

Praktyki:

Wymiar godzin praktyk - 250 godzin
Miejsce odbywania praktyk:

  • Przedszkola ogólnodostępne i integracyjne,
  • Szkoły podstawowe ogólnodostępne i integracyjne.

 

Kryteria rekrutacji:  

Kandydat ubiegający się o przyjęcie na studia II stopnia na kierunku pedagogika o profilu praktycznym specjalność Edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje I stopnia z zakresu pedagogiki z przygotowaniem pedagogicznym;

w przypadku specjalności Terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji posiada kwalifikacje I stopnia uzyskane na dowolnym kierunku z obszaru nauk społecznych lub humanistycznych z przygotowaniem pedagogicznym; oraz kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach II stopnia na tym kierunku, a w szczególności:

  • ma podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki i jej subdyscyplin;
  • ma wiedzę na temat zasad i norm moralnych;
  • posiada umiejętność obserwowania i badania i wyciągania wniosków z różnych obszarów działalności społecznej;
  • potrafi rozwijać swoje umiejętności w zakresie wiedzy i kompetencji społecznych,
  • zna język obcy na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. 

Forma sprawdzenia kwalifikacji kandydata.
Weryfikacja dokumentów (dyplomu ukończenia studiów I stopnia i suplementu) na kierunku pedagogika (w przypadku specjalności Edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne z pedagogiką specjalną) lub na dowolnym kierunku z obszaru nauk społecznych lub humanistycznych z przygotowaniem pedagogicznym (w przypadku specjalności Terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji).
W przypadku, gdy liczba kandydatów przekracza limit przyjęć, o przyjęciu decyduje miejsce na liście rankingowej utworzonej w oparciu o średnią z ocen: ostatecznego wyniku studiów i oceny z przebiegu studiów.

 

Zapraszamy wszystkich chętnych do złożenia stosownych dokumentów - od 21.07.2017 jest możliwość elektronicznej rejestracji kandydatów w Systemie Rekrutacji SOREK.

Serdecznie zapraszamy!

 

Jak złożyć dokumenty?

 

 
Admin © Politechnika Śląska
 
Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono.
Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej
Studia magisterskie - Pedagogika