Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
stacjonarne studia jednolite magisterskie

 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 16 kwietnia 2019 zmieniającym rozporządzenie w sprawie studiów ogłoszonym 26.04.2019 studia przygotowujące do zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej realizowane od 01 października 2019 muszą być prowadzone jako jednolite pięcioletnie studia magisterskie, wprowadzone przepisy uniemożliwiają realizację kształcenia w zakresie edukacji wczesnoszkolnej oraz pedagogiki rewalidacyjnej dającej uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela w edukacji specjalnej w formule studiów dwustopniowych (trzy- i dwuletnich).

 

UWAGA!

Zapraszamy absolwentów studiów I stopnia Pedagogiki na jednolite studia magisterskie na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna!
Po przyjęciu na studia istnieje możliwość uznania osiągniętych w toku studiów I stopnia efektów uczenia się i podjęcia kształcenia na wyższym roku!

 

Profil kształcenia: praktyczny
Język wykładowy: polski 

Charakterystyka specjalności:

Studia przygotowują do realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań na etapie wychowania przedszkolnego i w klasach I –III szkoły podstawowej, dają także podstawową wiedzę dotyczącą specyfiki pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kształcenie obejmuje wiedzę dotyczącą pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym także z dzieckiem z trudnościami w rozwoju.
Absolwent łączy wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z wiedzą o prawidłowościach rozwoju dziecka. Ponadto nabywa umiejętności rozpoznania zaburzeń rozwojowych dziecka i dostosowania pracy do jego potrzeb.
Umie korzystać z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji, również w języku obcym, dzięki czemu może systematycznie pogłębiać i aktualizować swoją wiedzę i umiejętności. Potrafi organizować pracę dzieci w ramach prowadzonych zajęć, rozbudzać ich zainteresowania poznawcze, wspierać rozwój dzieci poprzez optymalny dobór metod, technik nauczania i środków dydaktycznych, badać i oceniać ich osiągnięcia, a także indywidualizować proces dydaktyczno-wychowawczy. Potrafi prowadzić ewaluację własnych działań dydaktycznych i wychowawczych, a także modyfikować je w zależności od osiąganych wyników. Jest dla dzieci mentorem w procesie uczenia się i pracy nad sobą.
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej pozwala rozwinąć umiejętności dotyczące współuczestniczenia w przeprowadzaniu diagnozy i terapii dzieci z trudnościami w rozwoju oraz lepszego rozumienia i zaspakajania ich potrzeb edukacyjnych.
Absolwent nabywa kwalifikacje nauczycielskie w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego.

 

Wykaz przedmiotów:

  • Filozofia z elementami etyki
  • Psychologia ogólna
  • Psychologia rozwojowa i osobowości
  • Psychologia wychowania
  • Socjologia ogólna
  • Socjologia wychowania
  • Pedagogika ogólna
  • Ochrona własności intelektualnej
  • Technologia efektywnego uczenia się
  • Elementy edukacji informacyjnej
  • Technologie informatyczne
  • Wychowanie fizyczne
  • Biomedyczne uwarunkowania rozwoju człowieka
  • Współczesne koncepcje i systemy edukacyjne
  • Historia wychowania
  • Teoria wychowania
  • Dydaktyka ogólna
  • Pedagogika specjalna
  • Warsztaty kompetencji całożyciowego uczenia się
  • Podstawy prawa oświatowego
  • Emisja głosu
  • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
  • Diagnoza psychopedagogiczna
  • Przepisy BHP w placówkach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych
  • Basic issues in neurolinguistics (Podstawowe zagadnienia z neurolingwistyki)
  • Acquisition and processing of scientific information from electronic sources (Pozyskiwanie i przetwarzanie informacji naukowej ze źródeł elektronicznych)
  • Metodologia badań w pedagogice
  • Proseminarium
  • Seminarium dyplomowe
  • Język obcy  
  • Psychologia dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
  • Psychologia kliniczna dziecka
  • Diagnoza i terapia logopedyczna dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
  • Wykorzystanie technologii informatycznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej
  • Edukacja wczesnoszkolna
  • Pedagogika przedszkolna
  • Planowanie pracy wychowawczej i dydaktycznej w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej
  • Edukacja polonistyczna z metodyką nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym
  • Wychowanie literacko-językowe w przedszkolu
  • Wspomaganie rozwoju intelektualnego z edukacją matematyczną w przedszkolu
  • Edukacja matematyczna z metodyką nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym
  • Edukacja przyrodnicza z metodyką nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym
  • Wychowanie przyrodnicze w przedszkolu
  • Edukacja muzyczno–ruchowa z metodyką w przedszkolu i klasach I-III
  • Wychowanie przez sztukę w przedszkolu i w klasach I-III
  • Zajęcia techniczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • Elementy pedagogiki Marii Montessori
  • Wychowanie społeczno-moralne w przedszkolu
  • Wychowanie zdrowotne w przedszkolu
  • Wyzwalanie kreatywności dziecka
  • Metody terapii wspomagających dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna z metodyką nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym
  • Alternatywne i wspomagające metody komunikacji
  • Metody i formy pracy z rodziną
  • Wychowanie i nauczanie w dziecięcych grupach integracyjnych
  • Metodyka pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością
  • Metodyka pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym
  • Podstawy organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce oświatowej
  • Podstawy terapii SI (integracji sensorycznej)
  • Projekt edukacyjny
  • Elementy psychomotoryki
  • Przedmioty do wyboru 1 - 4

 

  

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, jednolite studia stacjonarne 
- link do systemu rekrutacji

 

 Podstawowym źródłem informacji dla kandydatów jest portal rekrutacja.polsl.pl

  

 
Zapraszamy!
 
 
 
Admin © Politechnika Śląska
 
Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono.
Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej
Oferta edukacyjna - PEDAGOGIKA