Sylwetka absolwenta pięcioletnich jednolitych studiów magisterskich

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Wiedza
absolwent zna i rozumie:

  • teorie edukacji, wychowania i uczenia się oraz humanistyczne, społeczno-kulturowe, biologiczne, psychologiczne i medyczne konteksty tych procesów,
  • różne koncepcje rozwoju człowieka: od naturalistycznych –medycznych i biologicznych po społeczno-kulturowe,
  • koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności

Umiejętności
absolwent potrafi:

  • wybrać metody i formy działania biorąc pod uwagę ich adekwatność do problemów występujących w konkretnych obszarach działalności pedagogicznej,
  •  dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych,
  •  w działaniach praktycznych wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne,
  • diagnozować problemy pedagogiczne w odniesieniu do działalności praktycznej, w tym do rozpoznawania sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • wspierać aktywność edukacyjną dziecka, również dziecka o specjalnych potrzebach adekwatnie do jego możliwości rozwojowych

Kompetencje społeczne
absolwent po ukończeniu studiów:

  • postępuje w sposób odpowiedzialny i etyczny,
  • jest zdolny do współpracy i współdziałania z innymi -specjalistami i niespecjalistami –zarówno podczas pracy indywidualnej jak i zespołowej,
  • jest odpowiedzialny za siebie i innych oraz za swoje działania pedagogiczne,
  • ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych, w tym także w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Absolwent studiów Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przygotowany do pracy nauczycielskiej i opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolach i szkołach podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych na I etapie edukacyjnym.

 

Sylwetka absolwenta dwuletnich studiów magisterskich II stopnia

Terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji

Wiedza
absolwent zna i rozumie:

  • zna i rozumie różne koncepcje rozwoju człowieka: od naturalistycznych –medycznych i biologicznych po społeczno-kulturowe,
  • rodzaje, sposoby tworzenia oraz funkcjonowania relacji społecznych,
  •  różne koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności,
  •  procesy tworzenia się i oddziaływania głównych środowisk wychowawczych, ma wiedzę o występujących w nich problemach oraz o przyczynach tych problemów,
  • problemy, potrzeby i oczekiwania wszystkich podmiotów procesów edukacji, w tym specyfikę funkcjonowania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Umiejętności
absolwent potrafi:

  • identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu pedagogiki i pedagogiki specjalnej,
  • rozpoznawać przyczyny i prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych w obszarze edukacji, wychowania i terapii,
  • prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania praktycznych zadań z zakresu terapii pedagogicznej w odniesieniu do aktualnych potrzeb dziecka i jego rodziny,
  • wspierać procesy rozwojowe i procesy uczenia się umiejętnie wykorzystując nowoczesne technologie w organizowaniu i realizacji zadań edukacyjnych i terapeutycznych.

Kompetencje społeczne
absolwent po ukończeniu studiów:

  • jest gotów do pracy nad własnym rozwojem, także podczas pedagogicznej działalności praktycznej,
  • posługuje się zdobytą wiedzą w praktycznej działalności pedagogicznej,
  • dostrzega etyczny wymiar własnych działań pedagogicznych, jest zdolny do refleksji nad własną praktyką,
  • postępuje w sposób odpowiedzialny i etyczny,
  • jest zdolny do współpracy i współdziałania z innymi -specjalistami i niespecjalistami, zarówno podczas pracy indywidualnej, jak i zespołowej,
  • jest odpowiedzialny za siebie i innych oraz za swoje działania pedagogiczne,
  • ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych.

Absolwent studiów Terapia pedagogiczna z elementami neuroedukacji jest przygotowany do pracy na stanowisku specjalisty terapii pedagogicznej w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, terapeuty w ośrodkach wczesnego wspomagania, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych poradniach specjalistycznych.

 

 
Admin © Politechnika Śląska
 
Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono.
Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej
Sylwetka absolwenta