dr hab. Melanie Ellis, prof. PŚ

 
 
 
E-mail: Melanie.Ellis@polsl.pl
 
Pokój nr: 112a

 

Pochodzę z Wielkiej Brytanii, gdzie uzyskałam tytuł magistra lingwistyki stosowanej na Uniwersytecie w Edynburgu. Przed przyjazdem do Polski uczyłam angielskiego jako języka obcego w Japonii i Egipcie. Pracowałam w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, a następnie jako nauczyciel-konsultant wspomagający nauczycieli języka angielskiego w uzyskaniu nowych kwalifikacji. Przez wiele lat byłam liderem programu INSETT dla Śląska, współpracując z Ministerstwem Edukacji Narodowej, zanim rozpoczęłam pracę w NKJO w Zabrzu, specjalizując się w metodologii nauczania języków obcych. Doktorat obroniłam na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie później pracowałam nad trzema dużymi projektami badawczymi. Po zakończeniu pracy kolegium w Zabrzu, podjęłam zatrudnienie w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie uzyskałam habilitację. Od 2019 roku rozpoczęłam pracę w Politechnice Śląskiej. W trakcie mojej kariery akademickiej promowałam ponad 200 prac dyplomowych.

Zainteresowania badacze:

  • rozwój umiejętności mówienia w języku angielskim;
  • proces uczenie się i nauczanie języków obcych w szkole gimnazjalnej i podstawowej w polskim systemie edukacyjnym;
  •  egzaminy i ich wpływ na proces nauczania i uczenie się języków obcych;
  •  kształcenie i doskonalenie nauczycieli języka angielskiego, w tym wspieranie procesu uczenia się jak nauczać innych przedmiotów po angielsku;
  • możliwe formy współpracy z uczniami mającymi trudności w nauce języka angielskiego, w tym wspieranie uczniów w procesie automatyzacji czytania.

Prowadzone przedmioty:

Seminarium licencjackie (metodyka) (studium stacjonarne)
Współczesne Badania Naukowe III rok (studium stacjonarne)
Konwersacja III rok (studium stacjonarne)

Wybrane publikacje:

  • 2014a. Ellis, M. ‘Studying the spoken competence of 15 years olds’. In Chodkiewicz, H. & Trepczyńska, M. (eds.) Language Skills: Traditions, transitions and ways forward. (pp.62-80.) Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars.
  • 2014b.Ellis, M. English lessons in lower secondary school in Poland: Reflections based on learner voices.’ Neofilolog nr 41/2: 25-38.
  • 2014c. Ellis, M. ‘Compulsory L3 at age 13: the relation between personal history, attitudes to language learning and achievement’. In Paradowski, M. (ed.) Studying languages off the beaten track. (pp. 53-68) Peter Lang.
  • 2015. Ellis, M. ‘Findings from “Learning and teaching foreign languages in lower secondary school, (BUNJO 2012): Implications for the education of teachers of English. Neofilolog nr 44/2: 171-182.
  • 2016. Ellis, M. ‘Capturing Effective Teaching: The Construct of an Observation Scheme.’ In Pawlak, M. (ed.), Classroom-Oriented Research, Reconciling Theory and Practice, (pp.75-87) Switzerland: Springer International Publishing.
  • 2017. Ellis, M. ‘Inside a rural lower secondary school in Poland: factors affecting learner achievement in English. Neofilolog Nr49/1: 61-77.
  • 2017b. Ellis, M., Rak, A. Program nauczania języka angielskiego w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Oxford University Press. https://elt.oup.com/general_content/pl/nr_dopuszczen_men_new?cc=pl&selLanguage=pl&mode=hub
  • 2018. Ellis, M. The impact of a national examination in foreign language on teaching, learning and the work of schools. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • 2018b. Ellis, M. Asynchronous online forum discussion as an aide in helping teacher-learners perceive themselves as EFL teachers. Konińskie Studia Językowe 6/3, 281-301 http://www.ksj.pwsz.konin.edu.pl/wp-content/uploads/2019/03/KSJ-63-281-301.pdf
  • 2019. Rokita-Jaśkow, J. & Ellis. M. (eds.) Early Instructed Second Language Acquisition. Bristol: Multilingual Matters.

Zainteresowania pozanaukowe:

Moje hobby to spacery, konie, czytanie i szycie.

 

 
Admin © Politechnika Śląska
 
Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono.
Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej
Melanie Ellis