17 września 2018
High Flyers lecą do Australii

Po 1,5 roku pracy nad konstrukcją bezzałogowego samolotu pionowego startu i lądowania HF-10 VTOL (ang. Vertical Take-Off and Landing), studenci zrzeszeni w Międzywydziałowym Kole Naukowym Bezzałogowych Obiektów Latających „High Flyers” wylatują na zawody Medical Express do dalekiej Australii. Celem zawodów jest wykazanie przydatności bezzałogowych statków powietrznych, potocznie nazywanych dronami, w zastosowaniach cywilnych, a w szczególności tam gdzie mogą uratować ludzkie życie. Zawody polegają na zaprojektowaniu i zbudowaniu bezzałogowego samolotu, który musi wykonać misję poszukiwawczo-ratowniczą w australijskim odludziu. Dron musi znaleźć chorego w odległej o około 10-12 km posiadłości odciętej od świata, dotrzeć do niego, wylądować bez pasa startowego, pobrać próbkę krwi, wystartować również bez pasa startowego i odtransportować próbkę krwi do laboratorium w celu dalszej analizy medycznej. Podczas wykonywania misji ratunkowej dron ma przelecieć przez wskazane punkty tranzytowe, omijając przy tym zakazane obszary, które można interpretować jako wysokie zabudowania lub inne poruszające się obiekty bezzałogowe. Czas przewidziany na wykonanie misji to 1 godzina, a przebyty dystans to około 60 km.

UAV Challenge Medical Express to jeden z najbardziej znanych i prestiżowych konkursów w dziedzinie autonomicznie sterowanych bezzałogowych systemów latających, który organizowany jest przez Uniwersytet Queensland oraz Australijski Instytut Badań i Rozwoju. O randze konkursu może świadczyć grono instytucji i firm wspierających zawody: Northrop Grumman, Lockheed Martin, Boeing, Insitu Pacific, MathWorks oraz Departament Obrony Australii.

W tym roku zawody odbywają się w dniach 24-28 września w miejscowości Dalby w Queensland. Łącznie do finałów zawodów zakwalifikowało się jedynie 13 z 55 dopuszczonych do kwalifikacji zespołów z całego świata. Nasz zespół składający się ze studentów Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki oraz Wydziału Mechanicznego Technologicznego, w składzie: Daniel Dańczura, Maciej Galeja, Zbigniew Gorol, Karol Hanke, Karol Kreihs, Tomasz Kudala, Piotr Langner, Adam Sikora, Michał Simon oraz Wojciech Stańczuk, pomyślnie przeszedł trzy etapy kwalifikacyjne i w finale będzie konkurował z 12 drużynami m.in. z Australii, Tajlandii, Holandii, Kanady, Indii, Pakistanu, Chin i Polski. Skonstruowany przez naszych studentów samolot pionowego startu i lądowania HF-10 VTOL to hybrydowa platforma bezzałogowa łącząca zalety klasycznego quadrocoptera oraz samolotu. Wyposażony został w komputer pokładowy pozwalający na przeprowadzenie skomplikowanych obliczeń np. trajektorii lotu w trybie autonomicznym oraz analizy wizyjnej. Na pokładzie zabudowany został również autorskiej konstrukcji Niezależny System Bezpieczeństwa Lotu (szczegóły na stronie www.uav.polsl.pl).

Udział w zawodach jest jednym z elementów projektu pt. „System autonomicznych platform latających dedykowanych do zadań szybkiego reagowania" wykonywanego pod kierunkiem opiekunów SKN: dr inż. Romana Czyby i dr inż. Marcina Lemanowicza, w ramach projektu MNiSW pt. „Najlepsi z najlepszych! 2.0.” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Trzymajcie za nas kciuki ! Damy z siebie wszystko !

Wiadomość utworzona: 17 września 2018 08:28, autor: Jacek Kocurek
Ostatnia modyfikacja: 17 września 2018 08:32, wykonana przez: Jacek Kocurek
Kalendarz
Admin © Politechnika Śląska
 
Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono.
Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej
Aktualności Wydziału Chemicznego