Centrum Informatyczne
Status zabezpieczeń COVID-19
więcej informacjiAktualny poziom zagrożenia COVID-19 w Politechnice Śląskiej:
0Liczba jednostek i obiektów o wyższym poziomie zagrożenia:
0Aktualny poziom zagrożenia COVID-19 w obszarze "Dydaktyka":
0Aktualności
Pokaż wszystkieBrak wpisów
Centrum Informatyczne zostało utworzone na podstawie Zarządzenia Nr 18/15/16 Rektora Politechniki Śląskiej z dnia 10 grudnia 2015 roku w sprawie zmian w strukturze Administracji Centralnej.
Do głównych zadań Centrum Informatycznego należą w szczególności:
1) eksploatacja i rozwój środowiskowych zasobów informacyjnych,
2) świadczenie usług związanych z rozwojem i utrzymaniem infrastruktury informatycznej Uczelni oraz utrzymaniem ogólnouczelnianych systemów i aplikacji informatycznych,
3) utrzymanie, eksploatacja i rozwój centralnych systemów informatycznych wspierających zarządzanie Uczelnią oraz wieloplatformowych systemów świadczenia e-usług, w szczególności Zintegrowanego Systemu Informatycznego, e Politechniki,
4) utrzymanie, eksploatacja i rozwój systemów obsługi studiów, systemów rekrutacji na studia, studia
podyplomowe i do szkół doktorskich oraz systemów pomocniczych, w szczególności Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów i Internetowej Rekrutacji Kandydatów,
5) utrzymanie, eksploatacja i rozwój systemu e-CZP i e-Politechnika,
6) utrzymanie, eksploatacja i rozwój systemu zarządzania informacją za pomocą dedykowanych rejestrów, raportów i analiz na potrzeby m.in. ochrony danych osobowych i kontroli zarządczej (KMS VC),
7) dostarczanie jednostkom i pracownikom Uczelni podstawowych usług informatycznych, w tym:
a) systemu komunikacji elektronicznej (poczta elektroniczna, konta służbowe) oraz narzędzi pracy grupowej dostępnych w ramach usług Microsoft 365,
b) mechanizmów autoryzacji w dostępie do kontrolowanych usług informatycznych Uczelni (certyfikaty, podpis elektroniczny),
c) utrzymania i obsługi serwisów informacyjnych Uczelni, jednostek podstawowych i innych jednostek Uczelni, w tym konferencji, kół naukowych, stowarzyszeń,
d) utrzymania i obsługi zwirtualizowanych środowisk informatycznych,
8) nadzór nad utrzymaniem, eksploatacją i obsługą techniczną infrastruktury informatycznej w Uczelni oraz w jednostkach, dla których Politechnika jest organem prowadzącym w rozumieniu ustawy – Prawo oświatowe,
9) udostępnianie poprzez licencje kampusowe oprogramowania specjalistycznego dla wybranych obszarów zastosowań wszystkim jednostkom Uczelni,
10) bieżąca ewidencja i nadzór nad oprogramowaniem licencjonowanym w Uczelni,
11) bieżąca ewidencja zasobów tworzących infrastrukturę informatyczną Uczelni oraz osób odpowiedzialnych za utrzymanie, eksploatację i obsługę techniczną tych zasobów,
12) współpraca merytoryczna z działem właściwym ds. zamówień publicznych i zaopatrzenia w zakresie zakupów sprzętu komputerowego oraz oprogramowania,
13) koordynacja merytoryczna wniosków inwestycyjnych jednostek Uczelni, i przygotowywanie wniosków w zakresie centralnej infrastruktury informatycznej,
14) udział w pracach badawczych związanych z informatyzacją, cyfryzacją i wykorzystaniem zasobów obliczeniowych Uczelni,
15) opracowywanie i aktualizacja zasad dotyczących utrzymania dostępności oraz ciągłości ogólnouczelnianych urządzeń, systemów usług i aplikacji informatycznych na określonym poziomie,
16) utrzymanie, eksploatacja i rozwój oprogramowania wspierającego lokalny oraz zdalny dostęp pracowników i studentów Politechniki Śląskiej do zasobów Biblioteki Politechniki Śląskiej,
17) utrzymanie, eksploatacja i rozwój systemów bazodanowych wspierających gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie informacji dotyczących dorobku naukowego pracowników i studentów Politechniki Śląskiej,
18) wdrażanie i utrzymanie procedur bezpieczeństwa sieci oraz danych w systemach Biblioteki Politechniki Śląskiej, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa baz danych osobowych,
19) udział w opracowywaniu, wdrażaniu i kontrolowaniu przestrzegania procedur polityki bezpieczeństwa systemów komputerowych Uczelni,
20) wykonywanie innych poleceń prorektora ds. nauki i rozwoju,
21) nadzorowanie zapewnienia łączności telefonicznej, stacjonarnej i mobilnej dla Uczelni.