Logo Politechniki Śląskiej Politechnika Śląska
BIP   English
szukaj:
Przejdź do wyszukiwania

2 lipca 2020
Studenci Politechniki Śląskiej opracowali projekty betonowych dekoracji

Zakończyła się piąta edycja projektu CLIL (Content and Language Integrated Learning) z udziałem studentów II roku Wydziału Budownictwa we współpracy ze Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej. W ramach przedsięwzięcia studenci realizują projekty wykonane z betonu.

Projekt CLIL – Content and Language Integrated Learning – to metoda zintegrowanego nauczania przedmiotu oraz języka obcego. Zakłada połączenie wiedzy fachowej, związanej z przedmiotem nauczania, oraz umiejętności i kompetencji językowych, kształconych na lektoracie. Metoda ta jest rozpowszechniona na uczelniach europejskich i polecana do stosowania w szkolnictwie wyższym przez Komisję Europejską. Na Politechnice Śląskiej koordynatorami językowymi projektu są mgr Iwona Seta-Dąbrowska oraz mgr Janusz Sroka ze Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej, natomiast funkcję koordynatora merytorycznego pełni dr inż. Małgorzata Gołaszewska z Wydziału Budownictwa.

Content and Language Integrated Learning rozpoczął się na Politechnice Śląskiej w roku akademickim 2015/2016. W tegorocznej edycji wzięło udział 40 studentów Wydziału Budownictwa, którzy opracowali projekty form dekoracyjno-użytkowych. Wśród nich pojawiły się donice, lampy, hantle, a nawet biżuteria czy też ramki na obraz, które zostaną wykonane z kolorowego betonu. W tym roku, ze względu na brak możliwości pracy w laboratorium, projekty zostaną wykonane w innym terminie.

Po raz pierwszy, oprócz grupy zaawansowanej (poziom angielskiego: C1), uczestniczyła również grupa średniozaawansowana (poziom angielskiego: B2). We wcześniejszych latach w CLIL włączały się wydziały: Architektury, Automatyki, Elektroniki i Informatyki, Elektryczny i Mechaniczny Technologiczny. Ponadto projekt był realizowany nie tylko w języku angielskim, ale także w języku niemieckim.

– Projekt CLIL umożliwia rozwijanie bardzo praktycznych umiejętności językowych ściśle związanych z danym kierunkiem studiów. Studenci uczestniczący w projekcie mają szanse na poszerzanie wiedzy oraz fachowego słownictwa, w tym wypadku związanego głównie z betonem i procesami budowlanymi. Rozwijają także umiejętności miękkie, takie jak praca w zespole, komunikatywność, kreatywność – mówi mgr Iwona Seta-Dąbrowska. – Ważna jest także przedsiębiorczość, którą muszą się wykazać studenci próbujący nawiązać współpracę z firmami budowlanymi, wspomagającymi zadania projektowe – dodaje.

Przedsięwzięcie jest podzielone na dziewięć etapów. Zaplanowane w nich zadania to m.in. zebranie materiałów źródłowych, organizacja poszczególnych etapów i wyznaczenie terminów ich zakończenia, realizacja projektu, dobór materiałów, podział pracy oraz prowadzenie dokumentacji. Ostatni etap zakłada przedstawienie produktu końcowego w formie prezentacji w języku obcym.

– Wydział Budownictwa prowadzi współpracę ze Studium Języków Obcych w ramach projektu CLIL piąty rok z rzędu. Dla studentów to świetna okazja do uzupełnienia wiadomości o technologii betonu poprzez praktyczne wykorzystanie nabytej wiedzy – mówi dr inż. Małgorzata Gołaszewska. – Pod naszym czujnym okiem studenci samodzielnie planują, projektują i wykonują elementy betonowe w laboratorium Wydziału Budownictwa, dzięki czemu mogą zmierzyć się z realnymi problemami technologii betonu i prefabrykacji. W tym roku niestety nie udało przeprowadzić się części laboratoryjnej, ale liczymy na dalszą współpracę w przyszłym roku akademickim.

Działania są prowadzone przez jeden lub dwa semestry, z czego pierwszy jest poświęcony poszerzaniu wiedzy teoretycznej koniecznej do sprawnego wykonania projektu w drugim semestrze.

Korzyści płynące z udziału w CLIL – zdobywanie merytorycznej wiedzy oraz umiejętności z języka obcego – sprawiają, że z roku na rok zwiększa się liczba chętnych na udział w projekcie. Ponadto uczestnicy otrzymują możliwość nawiązania współpracy z przemysłem i otoczeniem społeczno-gospodarczym, rozwijając praktyczne kompetencje, przydatne na rynku pracy.

Wiadomość utworzona: 2 lipca 2020 11:35, autor: Aleksandra Weber
Ostatnia modyfikacja: 2 lipca 2020 11:41, wykonana przez: Aleksandra Weber
<październik 2020>
PnWtŚrCzPtSoN
2829301234
567891011
12131415161718
1920212223
23 października 2020
24
24 października 2020
25
25 października 2020
26
26 października 2020
27
27 października 2020
28
28 października 2020
29
29 października 2020
30
30 października 2020
311
2345678