Logo Politechniki Śląskiej Politechnika Śląska
BIP   English
szukaj:
Przejdź do wyszukiwania

3 marca 2020
Za nami Konferencja Edukacja Dualna - EDUAL oraz Inżynierskie Targi Pracy i Przedsiębiorczności

„Bez pracy nie ma kołaczy”, a bez wzbogacania pozyskanej podczas zajęć teorii w wiedzę praktyczną, wykształcaną pod okiem partnerów przemysłowych, młodym ludziom trudniej jest odnaleźć się na rynku pracy. Politechnika Śląska wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, a  wyrazem tego ukierunkowania są kolejne już odsłony istotnych wydarzeń: Inżynierskich Targów Pracy i Przedsiębiorczości oraz konferencji Edukacja Dualna – EDUAL. „Studia dualne odpowiedzią na potrzeby Przemysłu 4.0”. Poniedziałek 2 marca upłynął pod znakiem ubogacającej interakcji na linii nauka – przemysł; linii, która jednocześnie jest ścieżką sukcesu dla studentów Politechniki Śląskiej.

Konferencja było współorganizowana przez Politechnikę Śląską i Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną. Uczelnię reprezentowali m.in. JM Rektor prof. Arkadiusz Mężyk, Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia prof. Wojciech Szkliniarz, Prorektor ds. Nauki i Rozwoju prof. Marek Pawełczyk oraz Prorektor ds. Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym prof. Janusz Kotowicz. Z ramienia KSSE w konferencji uczestniczył Prezes dr Janusz Michałek. Przedstawicielem Patrona Honorowego – Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego –  była Podsekretarz Stanu w MNiSW dr Anna Budzanowska. W wydarzeniu wzięły udział również władze samorządowe – Wiceprezydent Miasta Gliwice dr Ewa Weber oraz Wiceprezydent Miasta Zabrze Katarzyna Dzióba. Gościem specjalnym konferencji był również Sebastian Kawa, mistrz świata w szybownictwie.
 
– Bardzo się cieszę, że konferencja EDUAL odbywa się pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. To pokazuje wagę, jaką Ministerstwo przykłada do kształcenia dualnego: kształcenia wpisującego się w najnowsze trendy rozwoju technologicznego, ale i w system edukacji w takim zakresie, aby był on jak najbardziej spójny z oczekiwaniami przyszłego rynku pracy. Poprzednie trzy edycje dotyczyły modeli kształcenia dualnego, dyskutowaliśmy w gronie specjalistów z różnych krajów i różnych uczelni, jak to kształcenie zorganizować. Ta edycja poświęcona jest już wnioskom płynącym z czterech lat prowadzenia programu na Politechnice Śląskiej. Przygotowujemy się do wypuszczenia pierwszych absolwentów studiów dualnych – mówił JM Rektor prof. Arkadiusz Mężyk.

W bieżącym roku akademickim program kształcenia dualnego na Politechnice Śląskiej jest prowadzony na pięciu kierunkach (mechanika i budowa maszyn, inżynieria materiałowa, logistyka, transport kolejowy, mechatronika). Tym samym zauważalny jest postęp, jaki w tym kierunku wykonała Uczelnia od czasu uruchomienia pierwszych studiów o tym charakterze (mechanika i budowa maszyn w roku 2016/2017). – Warto zaznaczyć, że w momencie, kiedy rozpoczynaliśmy ten program 4 lata temu pod rządami uchylonej ustawy o kształceniu dualnym, jeszcze niewiele osób wiedziało, na czym to polega. W tej chwili studia dualne są zdefiniowane w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Mamy modele, mamy wsparcie w ich realizacji i wydaje mi się, że to model przyszłościowy, również dla Politechniki Śląskiej jako uczelni badawczej – podkreślił Jego Magnificencja.

Do prestiżowego charakteru Uczelni, wynikającego z udziału w ministerialnym programie „Inicjatywa Doskonałości-Uczelnia Badawcza” odwołała się również dr Anna Budzanowska, Podsekretarz Stanu w MNiSW. – Politechnika Śląska jest uczelnią badawczą, więc pracodawcy otrzymują jeszcze jeden komponent: pierwszej klasy badania, które są niezbędne do tego, żeby gospodarka rozwijała się na najwyższym poziomie – podkreśliła.

Konferencja Edukacja Dualna – EDUAL. „Studia dualne odpowiedzią na potrzeby Przemysłu 4.0” została zorganizowana przez Politechnikę Śląską wraz z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Wicepremiera Jarosława Gowina. Wykład specjalny wygłosił Sebastian Kawa, piętnastokrotny mistrz świata w konkurencjach szybowcowych. Swoje spostrzeżenia przedstawiali również młodzi adepci kształcenia dualnego.

Zajęcia tego typu pozwalają studentom na zdobycie i wzajemne ugruntowanie dwóch ważnych dla wykształcenia filarów: teorii wykładanej podczas zajęć oraz praktyki zdobywanej bezpośrednio u wybranego przedsiębiorcy. Beneficjentami takiego układu są obie strony: student równolegle z normalnymi studiami zdobywa odpowiednie kompetencje, a pracodawca może kształtować rozwój przyszłego potencjalnego pracownika. JM Rektor wskazał również na atuty, jakie wykładowcy dostrzegają u studentów uczących się w zgodzie z takim modelem: – Mówią o tym, że studenci studiów dualnych inaczej przyswajają wiedzę, są bardziej aktywni na zajęciach, zadają więcej pytań, już odnoszą tę wiedzę teoretyczną, która jest przekazywana na zajęciach do tego, co spotykają w środowisku pracy – wskazywał. Przyjęty na Politechnice model uczenia zakłada pracę nad rzeczywistymi zagadnieniami, a nie takimi, które byłyby kreowane sztucznie tylko dla potrzeb nauki. – Chcielibyśmy, aby te pierwsze semestry były zapoznaniem się ze środowiskiem pracy, a następne były już ukierunkowane na kształcenie zorientowane projektowo i problemowo. Oznacza to interakcję również z wykładowcami, polegającą na tym, że ten student pod okiem pracownika Uczelni, a także pracownika firmy, będzie rozwijał problemy, które teraz faktycznie się pojawiają, i będzie się uczył, w jaki sposób sobie z nimi na bieżąco radzić – podkreślił JM Rektor prof. A. Mężyk. Przypomniał również, że składnikiem sukcesu we współczesnym, ulegającym ciągłemu rozwoju świecie jest zdolność dostosowania się do następujących w nim zmian, również w zakresie kształtu przyswojonej profesji. – Za kilkanaście lat określony zawód może już zupełnie inaczej wyglądać albo może go w ogóle nie być, zatem absolwenci muszą być nauczeni radzenia sobie ze zmianą. Muszą być przygotowani do tego, by uczyć się przez całe życie, a właśnie takie kształcenie problemowe i projektowe, interakcja z pracodawcą umożliwiają rozwijanie tych rzadkich kompetencji.

Dr Janusz Michałek, Prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przypomniał o współpracy Strefy z Uczelnią w zakresie kształcenia dualnego. – Pierwsze studia dualne zorganizowano kilka lat temu na Politechnice Śląskiej wspólnie z KSSE. Dzisiaj to jest standard, mamy m.in. Śląskie Centrum Kompetencji Przemysłu 4.0, Polsko-Niemieckie Centrum Hybrydowych Konstrukcji Lekkich. Od tego roku startujemy również z prestiżowym projektem MBA wspólnie z Politechniką Śląską. Zdajemy sobie sprawę, jak dzisiaj bardzo ważna jest wykwalifikowana kadra. Właśnie dzięki ludziom KSSE jest najlepszą strefą nie tylko w Polsce, ale także na świecie - zaznaczył.

Studia dualne to niejedyna forma wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy środowiskiem akademickim a otoczeniem społeczno-gospodarczym. Równolegle wobec konferencji w Hali „Nowa” Ośrodka Sportu odbywały się Inżynierskie Targi Pracy i Przedsiębiorczości. Dwudziesta druga odsłona wydarzenia przyciągnęła tłumy studentów, absolwentów i pracowników naukowych Politechniki Śląskiej oraz innych uczelni wyższych, a także uczniów szkół średnich podejmujących decyzje o wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej. W programie targów przewidziano wiele uatrakcyjniających wydarzeń. Jednym z nich jest znana już z poprzednich wydarzeń tj. m.in. z „Dnia z Pracodawcą” w grudniu 2019 roku  – inicjatywa „3+2! Kreatywna Autoprezentacja”, stanowiąca politechniczną odpowiedź na najnowsze, niekonwencjonalne metody rekrutacyjne stosowane w firmach.

Patronem obu wydarzeń był Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
 
 

Wiadomość utworzona: 2 marca 2020 15:17, autor: Dominika Gnacek
Ostatnia modyfikacja: 3 marca 2020 08:33, wykonana przez: Dominika Gnacek
<sierpień 2020>
PnWtŚrCzPtSoN
272829303112
3456
6 sierpnia 2020
789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Admin © Politechnika Śląska
 
Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską
Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)
Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej
Aktualności Uczelniane