Logo Politechniki Śląskiej Politechnika Śląska
BIP   English
szukaj:
Przejdź do wyszukiwania

2 czerwca 2015
Politechniczne bolidy biją kolejne rekordy!

Materiał poświęcony skonstruowanym przez studentów Politechniki Śląskiej bolidom, które zajęły 7. i 8. miejsce w tegorocznej edycji konkursu Shell Eco-marathon Europe, można obejrzeć w TVP Katowice. Zasiadający z kierownicami MuSHELLKi i Bytla członkowie ekipy Smart Power pobili dwa oficjalne rekordy Polski przejeżdżając na 1 kWh ponad 500 km. Gratulujemy.
 
30. jubileuszowa edycja prestiżowego konkursu Shell Eco-marathon Europe odbyła się w Rotterdamie między 19 a 24 maja. W zawodach, których celem jest zaprojektowanie i zbudowanie jak najbardziej energooszczędnych pojazdów, wzięło udział blisko 200 drużyn z całej Europy. Podobnie jak w roku ubiegłym politechniczna ekipa wystawiła do konkursu dwie konstrukcje. Mniejszy pojazd – MuSHELLka – startujący w kategorii Prototype, Battery-Electric uzyskał wynik 504 km/kWh i zajął 8. miejsce na ponad 50 startujących w tej kategorii zespołów. Drugi, debiutujący w kategorii UrbanConcept Hydrogen bolid o nazwie Bytel – z innowacyjnym napędem wodorowym – zajął natomiast 7. lokatę na 18 biorących udział w wyścigu drużyn. W przypadku pojazdów startujących w kategorii UrbanConcept Hydrogen zadanie było nieco trudniejsze, ponieważ bolidy – stanowiące propozycje aut miejskich – dodatkowo wyposażone były w takie elementy, jak światła, wycieraczki czy przestrzeń bagażowa. Oprócz tego przejazd został zaplanowany tak, by przypominał jazdę po mieście. W konsekwencji na każdym z dziesięciu okrążeń trzeba było zatrzymać się w określonym miejscu, co w przypadku ekipy Smart Power działało tylko na jej korzyść, ponieważ jako jedna z nielicznych zamontowała w swoim bolidzie system odzysku energii z hamowania. Ostatecznie bardzo dobre wyniki uzyskane przez politechniczne konstrukcje pozwoliły przekroczyć „magiczny” pułap 500 km przejechanych na 1 kWh. W rezultacie ekipie Smart Power udało się pobić dwa oficjalne rekordy Polski.
 
W skład ekipy Smart Power wchodzi pięć studentek i kilkunastu studentów Politechniki Śląskiej, którzy przez cały rok z równym zaangażowaniem pracują nad nowymi rozwiązaniami, mającymi na celu budowę jeszcze bardziej energooszczędnych pojazdów. W przypadku MuSHELLki zmiany – w porównaniu z rokiem 2014 – polegały m.in. na zmianie silnika na bardziej efektywny, poprawie układu kierowniczego i stworzeniu nowych owiewek na koła. Oprócz tego zainstalowane zostały panele słoneczne. W przypadku Bytla poprawiono układ kierowniczy, stworzony nowy układ napędowy, zmieniono źródło zasilania z akumulatora elektrycznego na ogniwo wodorowe oraz wymieniono poszycie na nowe, co pozwoliło zmniejszyć wagę i opory aerodynamiczne. Jak twierdzą uczestnicy konkursu postawione przed ekipą Smart Power cele zostały osiągnięte. Teraz czas na analizy i planowanie prac modernizacyjnych, jak zapowiadają młodzi konstruktorzy. Wszystko po to, by wyniki w przyszłorocznej 31. edycji wyścigu, która odbędzie się w nowej lokalizacji, stanąć na wysokości zadania i pobić dotychczasowe rekordy i stanąć na podium na torze Rockingham Motor Speedway w Corby w Wielkiej Brytanii.

Wiadomość utworzona: 2 czerwca 2015 13:54, autor: Agnieszka Moszczyńska
Ostatnia modyfikacja: 2 czerwca 2015 13:56, wykonana przez: Agnieszka Moszczyńska
<październik 2020>
PnWtŚrCzPtSoN
2829301234
567891011
12131415161718
1920212223
23 października 2020
24
24 października 2020
25
25 października 2020
26
26 października 2020
27
27 października 2020
28
28 października 2020
29
29 października 2020
30
30 października 2020
311
2345678