Logo Politechniki Śląskiej Politechnika Śląska
BIP   English
szukaj:
Przejdź do wyszukiwania

2 czerwca 2015
Politechniczne bolidy biją kolejne rekordy!

Materiał poświęcony skonstruowanym przez studentów Politechniki Śląskiej bolidom, które zajęły 7. i 8. miejsce w tegorocznej edycji konkursu Shell Eco-marathon Europe, można obejrzeć w TVP Katowice. Zasiadający z kierownicami MuSHELLKi i Bytla członkowie ekipy Smart Power pobili dwa oficjalne rekordy Polski przejeżdżając na 1 kWh ponad 500 km. Gratulujemy.
 
30. jubileuszowa edycja prestiżowego konkursu Shell Eco-marathon Europe odbyła się w Rotterdamie między 19 a 24 maja. W zawodach, których celem jest zaprojektowanie i zbudowanie jak najbardziej energooszczędnych pojazdów, wzięło udział blisko 200 drużyn z całej Europy. Podobnie jak w roku ubiegłym politechniczna ekipa wystawiła do konkursu dwie konstrukcje. Mniejszy pojazd – MuSHELLka – startujący w kategorii Prototype, Battery-Electric uzyskał wynik 504 km/kWh i zajął 8. miejsce na ponad 50 startujących w tej kategorii zespołów. Drugi, debiutujący w kategorii UrbanConcept Hydrogen bolid o nazwie Bytel – z innowacyjnym napędem wodorowym – zajął natomiast 7. lokatę na 18 biorących udział w wyścigu drużyn. W przypadku pojazdów startujących w kategorii UrbanConcept Hydrogen zadanie było nieco trudniejsze, ponieważ bolidy – stanowiące propozycje aut miejskich – dodatkowo wyposażone były w takie elementy, jak światła, wycieraczki czy przestrzeń bagażowa. Oprócz tego przejazd został zaplanowany tak, by przypominał jazdę po mieście. W konsekwencji na każdym z dziesięciu okrążeń trzeba było zatrzymać się w określonym miejscu, co w przypadku ekipy Smart Power działało tylko na jej korzyść, ponieważ jako jedna z nielicznych zamontowała w swoim bolidzie system odzysku energii z hamowania. Ostatecznie bardzo dobre wyniki uzyskane przez politechniczne konstrukcje pozwoliły przekroczyć „magiczny” pułap 500 km przejechanych na 1 kWh. W rezultacie ekipie Smart Power udało się pobić dwa oficjalne rekordy Polski.
 
W skład ekipy Smart Power wchodzi pięć studentek i kilkunastu studentów Politechniki Śląskiej, którzy przez cały rok z równym zaangażowaniem pracują nad nowymi rozwiązaniami, mającymi na celu budowę jeszcze bardziej energooszczędnych pojazdów. W przypadku MuSHELLki zmiany – w porównaniu z rokiem 2014 – polegały m.in. na zmianie silnika na bardziej efektywny, poprawie układu kierowniczego i stworzeniu nowych owiewek na koła. Oprócz tego zainstalowane zostały panele słoneczne. W przypadku Bytla poprawiono układ kierowniczy, stworzony nowy układ napędowy, zmieniono źródło zasilania z akumulatora elektrycznego na ogniwo wodorowe oraz wymieniono poszycie na nowe, co pozwoliło zmniejszyć wagę i opory aerodynamiczne. Jak twierdzą uczestnicy konkursu postawione przed ekipą Smart Power cele zostały osiągnięte. Teraz czas na analizy i planowanie prac modernizacyjnych, jak zapowiadają młodzi konstruktorzy. Wszystko po to, by wyniki w przyszłorocznej 31. edycji wyścigu, która odbędzie się w nowej lokalizacji, stanąć na wysokości zadania i pobić dotychczasowe rekordy i stanąć na podium na torze Rockingham Motor Speedway w Corby w Wielkiej Brytanii.

Wiadomość utworzona: 2 czerwca 2015 13:54, autor: Agnieszka Moszczyńska
Ostatnia modyfikacja: 2 czerwca 2015 13:56, wykonana przez: Agnieszka Moszczyńska
Admin © Politechnika Śląska
 
Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)
Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej
Aktualności Uczelniane